Sosiaalisen median käyttö viestinnässä on arkipäivää ja tärkeä osa viestinnän kokonaisuutta. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että tärkeät päivitykset ja tiedot löytyvät myös organisaation omilta verkkosivuilta, koska kaikki eivät seuraa sosiaalisen median kanavia. Saavutettavuus pitää huomioida silloin, kun julkishallinto viestii sosiaalisessa mediassa. Saavutettavuusvaatimukset, jotka ovat laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, eivät siis ole kierrettävissä julkaisemalla sisältöjä sosiaalisen median kanavissa. Lain piirissä olevien toimijoiden on tuotettava sosiaaliseen mediaan niin saavutettavaa sisältöä kuin kyseisessä kanavassa on mahdollista. Sosiaalisen median kanavissa on asetuksia ja toimintoja, jotka parantavat saavutettavuutta. Somekanavien päivittäjien on hyvä seurata sitä, miten käytetty kanava tukee ja kehittää saavutettavuutta ja ottaa uudet parannukset käyttöön. Ohjeita saavutettavuuden parantamiseksi löytyy kanavien omista ohjeista ja usein eri kanavilla on omat saavutettavuustiimit, jotka viestivät parannuksista. Ajantasaisimmat ohjeet ovat yleensä englanniksi ja löytyvät esimerkiksi hakemalla ”kanavan nimi + accessibility”. Emojit ja aihetunnisteet somessa Emojien eli verkossa käytettävien hymiö- ja kuvasymbolien käytössä kannattaa olla maltillinen, mutta niitä saa käyttää ja joissain kanavissa ja tietyille kohderyhmille ne ovatkin paikallaan. Eri ihmiset voivat tulkita myös emojien viestejä eri tavoin, joten joskus viesti voidaan niiden takia ymmärtää väärin. Usea peräkkäin oleva emoji saattaa näyttää kivalta ja tuoda väriä some-päivitykseen, mutta keskellä tekstiä niiden ymmärtäminen voi olla hankalaa ruudunlukuohjelman käyttäjille. Eri ohjelmat voivat myös tulkita samoja emojeja hieman eri tavoin. Emojeja ei kannata käyttää luettelomerkkeinä, sillä etenkin ruudunlukuohjelman käyttäjille vaikutelma on helposti kummallinen, eikä käyttäjä välttämättä ymmärrä kyseessä olevan luettelo. Sosiaalisessa mediassa käytetyissä aihetunnisteissa (hashtageissa) on hyvä käyttää isoja kirjaimia silloin, kun aihetunnisteessa on monta sanaa. Siis esimerkiksi #IsoAlkukirjain tai #HelpompiLukea. Näin tunnisteet ovat kaikille helpompia hahmottaa. Englanninkielisissä tunnisteissa isot kirjaimet myös auttavat siinä, että apuväline tunnistaa erilliset sanat ja osaa lukea sisällön oikein. Anna kuville vaihtoehtoinen teksti Niin Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä kuin mikroblogikanavissa kuten X:ssä (ent. Twitter), Threadsissa tai BlueSKyssä on helppoa lisätä kuvia sisältäviin julkaisuihin vaihtoehtoinen teksti, jonka näkövammaisten käyttäjien apuvälineet lukevat kuvan kohdalla. Vaihtoehtoinen teksti ei kaikissa kanavissa näy kuvajulkaisun yhteydessä näkeville käyttäjille, mutta jos kuva ei jostain syystä – esimerkiksi heikon verkkoyhteyden takia – lataudu, silloin kuvan tilalla näkyy vaihtoehtoinen teksti. Vinkkejä sopivien tekstien tekemiseen löytyy esimerkiksi tämän sivuston osiosta Kuvien vaihtoehtoiset tekstit. Alla on tarkempia ohjeita eri somekanavista. Saat kunkin kanavan ohjeet esille painamalla otsikkolinkkiä. Tätä sivua on päivitetty viimeksi 20.12.2023. Ohjeita eri somekanavista Facebook Facebookilla on oma saavutettavuustiimi, joka kehittää Facebookin saavutettavuusominaisuuksia. Facebookin Helppokäyttötoiminnot-sivustolla on tietoa saavutettavuusominaisuuksista ja käytännön neuvoja parantaa saavutettavuutta, esimerkiksi Miten muokkaan kuvan vaihtoehtoista tekstiä Facebookissa. Huomaa, että tietokoneelle ja iOS- ja Android-sovelluksille on omat ohjeensa. Tässä vielä tiivistetysti ohje alt-tekstin lisäämiseen: Valitse kohta Tee julkaisu ja siitä Kuva tai video. Hae koneeltasi julkaistava kuva ja vie hiiren osoitin kuvan päälle. Valitse kuvan päältä Muokkaa kuvaa -painike. Valitse kohta Vaihtoehtoinen teksti. Jos vaihtoehtoisen tekstin kentässä on jo automaattisesti luotu kuvaus, voit ohittaa sen kirjoittamalla oman kuvauksesi kentässä Mukautettu vaihtoehtoinen teksti. Kirjoita tekstikenttään lyhyesti kuvan olennainen sisältö. Valmista tuli! Julkaise. Facebook viestii englanninkielisellä FB-sivullaan Facebook Accessibility tekemästään saavutettavuuden kehittämisestä. Twitterissä Facebook viestii asiasta tunnuksella @fbaccess. Käyttäjän kieliasetus Facebookissa vaikuttaa alt-teksteihin Aivan kaikki kielet eivät kuulu Facebookin kuvien saavutettavuusasetusten tuettuihin kieliin. Näkövammaisella käyttäjällä pitää olla omista Facebookin asetuksistaan valittuna kieleksi tuettu kieli (esim. suomi tai englanti), jotta vaihtoehtoinen teksti kuuluisi ruudunlukijalla. Jos käyttäjällä on Facebookin käyttöliittymän kielenä jokin sellainen kieli, jota Facebook ei vielä tue, ruudunlukuohjelma ei lue kuvan vaihtoehtoista tekstiä. Julkaisun tekijän Facebook-tilin kieliasetuksella ei siis ole merkitystä. Facebookin omat ohjeet Vaihtoehtoisen tekstin voi lisätä tietokoneella selaimessa tai mobiililaitteissa Facebookin sovelluksessa. Facebookin ohje tietokoneille kuvan vaihtoehtoisen tekstin muokkaamiseen Facebookin Android-sovelluksen ohje kuvan vaihtoehtoisen tekstin muokkaamiseen Facebookin iPhone-sovelluksen ohje kuvan vaihtoehtoisen tekstin muokkaamiseen Jos kuva on julkaisun linkin kohteena olevalla verkkosivulla, vaihtoehtoinen teksti kirjoitetaan kohdesivustolla. Facebookissa ei voi lisätä näiden kuvien vaihtoehtoista tekstiä. Automaattinen vaihtoehtoinen teksti Facebookissa on nykyään myös tekoälyyn perustuva automaattinen kohteentunnistus, joka voi tuottaa automaattisen vaihtoehtoisen tekstin eli kuvailla kuvan sisältöä näkövammaisille apuvälinekäyttäjille. Kannattaa suhtautua automaattisesti tuotettuun kuvaukseen kriittisesti ja miettiä, onko kuvaus oikeanlainen, tarvitseeko sitä täydentää vai pitäisikö sen tilalle kirjoittaa kokonaan uusi teksti. Sisällöntuottaja ei voi ottaa automaattista kuvailua pois käytöstä, mutta kuvalle annettu vaihtoehtoinen teksti kumoaa automaattisen tekstin. Jos siis kuvalle ei itse ollenkaan anna vaihtoehtoista tekstiä, tällöin kuvasta kertoo automatiikka. Facebookin videojulkaisut voi tekstittää Facebookissa on työkalu, jolla voi lisätä tekstitykset videoihin. Facebookin ohjesivustolla on suomenkieliset ohjeet tekstityksen lisäämiseksi. (Päivitetty 20.12.2023.) Instagram Kuten Facebookissa, myös Instagramissa on käytössä automaattinen kuvantunnistus, joka laatii kuville vaihtoehtoisia tekstejä. Suositeltavampaa tässäkin tapauksessa on kirjoittaa tekstit itse, sillä tekoäly menee vielä usein metsään kuvantunnistuksessa. Instagramissa lisätään kuvan vaihtoehtoinen teksti seuraavasti: Ota tai valitse kuvakirjastosta kuva julkaistavaksi. Valitse suodatin tai muuten muokkaa kuvaa haluamallasi tavalla. Paina Seuraava. Valitse Uusi julkaisu -näkymän alalaidasta kohta Lisäasetukset (Advanced Settings). Paina kohtaa Kirjoita vaihtoehtoinen teksti (Write Alt Text). Kirjoita kuvaus kenttään ja paina Valmis (iOS) tai Tallenna (Android) (Done/Save). Jos haluat jälkeenpäin muokata vaihtoehtoista kuvausta, se onnistuu painamalla julkaistun kuvan ylälaidasta kolmea palloa, josta aukeaa muokkausvalikko. Valitse Muokkaa > Muokkaa vaihtoehtoista tekstiä (Edit > Edit Alt Text). Instagramin tarinalliset sisällöt (tarinat ja ”reelsit”) tukevat saavutettavuutta vaihtelevasti. Englanniksi ja muilla suurilla kielillä on tarjolla automaattisesti luotu tekstitys (”auto-generated captions”), mutta suomeksi tätä ominaisuutta ei vielä ole. Videoklippien sisältö kannattaakin kertoa tekstityökaluilla. Taustameluton ääni ja suoraan kuvassa näkyvä puhuja lisäävät videosisältöjen saavutettavuutta. LinkedIn LinkedIn-kanavassa kuville on helppo lisätä vaihtoehtoinen kuvaus olitpa julkaisemassa postausta tai pidempää artikkelia. Kun postaukseen lisää kuvaa, vaihtoehtoisen kuvauksen voi lisätä heti muokkausnäkymästä. Rajana on 1000 merkkiä. Vaihtoehtoisen kuvauksen lisääminen postauksen kuvaan selainversiossa: Home-välilehden ylälaidassa on Start a post -laatikko. Kuva postaukseen lisätään Media-painikkeesta. Avautuvasta valintaikkunasta voit valita kuvan. Kun kuva on liitetty, kuvan alla näkyy kolme painiketta: edit, tag ja alternative text. Kirjoita laatikkoon suunnittelemasi vaihtoehtoinen teksti. LinkedInissä on mahdollista julkaista myös postausta pidempiä artikkeleita. Myös artikkelien kuviin pystyy lisäämään vaihtoehtoisen kuvauksen. Toimi silloin näin: Home-välilehden ylälaidasta löytyy Write an article -linkki. Siitä avautuu artikkelin muokkausnäkymä uuteen välilehteen. Artikkeliin voi lisätä kuvia yläreunan editorin Image-painikkeesta. Kun olet lisännyt kuvan, oikeassa yläreunassa on kynän näköinen Edit-painike. Painikkeesta voit joko tehdä kuvasta linkin (link) tai lisätä sille vaihtoehtoisen tekstin (alt text). Lisää vaihtoehtoinen teksti kenttään ja paina ”Done”. Artikkeleille on mahdollista antaa myös ns. kansikuva. Valitettavasti näille ei ole mahdollista lisätä vaihtoehtoista kuvausta. Huomaa, että LinkedInin artikkelien muokkausnäkymä mahdollistaa muutenkin saavutettavan sisällön tuottamisen. Käytä siis otsikkotasoja loogisesti ja nimeä linkit ymmärrettävästi! Mikroblogialustat Mikroblogialustoja on useita. Suosituin on X (ent. Twitter), mutta myös Mastodon, BlueSky sekä Metan julkaisema Threads tarjoavat samantyyppisiä sisältöpalveluja. Useimmissa näissä saavutettavuus on huomioitu kohtuullisen hyvin. Kuville voi lisätä vaihtoehtoiset tekstit. Yleensä se onnistuu kuvaa lisätessä näkyvästä painikkeesta, jossa on teksti ALT tai Lisää kuvaus. Kun painat sitä, pääset kirjoittamaan kuvalle vaihtoehtoisen tekstin. Huhtikuusta 2022 alkaen X:ssä (Twitter) on kuvien päällä alalaidassa merkintä ALT, jos kuvalle on annettu vaihtoehtoinen kuvaus. Painamalla ALT-painiketta voit katsoa, millaisia alt-tekstejä muut ovat antaneet sekä varmistaa sen, että omassa twiitissäsi on hyvä ja kuvaava alt-teksti. Esimerkki 1 saavutettavasta tviitistä. Alt-teksti on: ”Mustalla pohjalla avonainen kirja, jonka keskeltä tuikkii valoa ylöspäin. Kirjan yläpuolella lukee Kerro, kerro kirjani – Äänikirja saavuttaa lukemisesteiset. Kysy lisää kirjastostasi. Celia.fi. Kuvan yläkulmassa on Celian kirjanmerkkilogo vihreällä pohjalla.” Alt-tekstissä siis annetaan kuvassa näkyvä teksti sekä kerrotaan kuvasta ja sen tunnelmasta oleelliset asiat. Twiitissä on aihetunnisteissa käytetty isoja kirjaimia helpottamaan sanojen erottamista toisistaan. Youtube YouTube-videoita voi tekstittää YouTuben oman työkalun avulla. YouTubella on varsin yksityiskohtaiset ja kattavat suomenkieliset ohjeet tekstitysten lisäämisestä. Miksi videot pitäisi tekstittää? Lue lisää videoiden saavutettavuudesta