Tillgänglighet på sociala medier

En teckning av en människofigur som står på en bärbar dator och tittar mot skärmen. Bakom den genomskinliga skärmen finns ett landskap med träd och byggnader.

Användningen av sociala medier i kommunikation är en daglig och viktig del av kommunikationen som helhet. Det lönar sig dock att säkerställa att de viktiga uppdateringarna och informationen också finns på organisationens egen webbplats, eftersom alla inte följer sociala medier.

När den offentliga förvaltningen kommunicerar på sociala medier måste tillgängligheten beaktas. Tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster kan alltså inte kringgås genom att publicera innehåll på sociala medier. Aktörer som omfattas av lagen måste producera innehåll på sociala medier som är så tillgängligt som möjligt i ifrågavarande kanal.

De sociala medierna har inställningar och funktioner som förbättrar tillgängligheten. De som uppdaterar sociala medier bör övervaka hur kanalen som används stödjer och utvecklar tillgängligheten och ta ibruk nya förbättringar. I kanalernas egna anvisningar finns riktlinjer om hur tillgängligheten kan förbättras och olika kanaler har ofta egna tillgänglighetsteam som ger information om förbättringarna. De senaste instruktionerna är vanligtvis på engelska och du hittar dem till exempel genom att söka på “kanalens namn + accessbility”.

Emojier och hashtaggar på sociala medier

Det lönar sig att använda emojierna, det vill säga smileys och bildsymboler på nätet, med måtta, men de kan användas och i vissa kanaler och för vissa målgrupper passar de. Olika människor kan också tolka emojiernas meddelanden på olika sätt, så ibland kan meddelandet missförstås på grund av dem.

Flera på varandra följande emojier kan se bra ut och ge färg i en uppdatering av sociala medier, men det kan vara svårt för en skärmläsaranvändare att förstå dem i mitten av texten. Olika program kan också tolka samma emojier på lite olika sätt. Emojier bör inte användas som listpunkter, eftersom effekten kan vara väldigt konstig, särskilt för användare av skärmläsare, och användaren kanske inte förstår att det är fråga om en lista.

Om en hashtag i sociala medier innehåller flera ord är det en bra idé att använda versaler. Som till exempel #StorBokstav eller #LättareAttLäsa. På det här sättet är taggarna lättare att uppfatta för alla. I engelska taggar gör versalerna det också lättare för hjälpmedlen att känna igen separata ord och läsa innehållet korrekt.

Ge bilderna en alternativtext

Både på Facebook, Instagram, LinkedIn och mikrobloggkanaler som X (före detta Twitter), Threads eller BlueSKy är det lätt att lägga till en alternativtext till inlägg som innehåller bilder och som kan läsas av de hjälpmedel som synskadade använder. Alternativtexten visas inte i alla kanaler för seende användare i samband med publiceringen av bilden, men om bilden av någon anledning inte laddas, till exempel på grund av en dålig nätverksanslutning, ersätts bilden med alternativtexten. Du hittar tips om hur du skapar lämpliga texter till exempel i det här avsnittet Bildernas alternativtexter.

Nedan hittar du mer detaljerade anvisningar om de olika kanalerna i sociala medier. Klicka på rubriklänken så öppnas anvisningarna för varje kanal.

Riktlinjer för olika kanaler på sociala medier

Facebook

Instagram

LinkedIn

Plattformar för mikrobloggar

YouTube