Tillgänglighet för webbinnehåll

En tecknad bild av olika användare av nätet. Ett äldre par tittar på en datorskärm, en synskadad person med hörlurar sitter på en parkbänk, en rullstolsburen person använder hörlurar och en mamma håller en surfplatta i ena handen och håller i ett barn med den andra.

Tillgänglighet handlar om att främja likvärdighet. En tillgänglig webbtjänst är tillgänglig för alla så lätt som möjligt. Detta innebär att det är lätt att navigera i webbtjänsterna och att webbinnehållet är begripligt och tillgängligt även med hjälp av olika tekniska hjälpmedel. Assisterande teknik innebär datatekniska anordningar och program som hjälper användaren att förstå innehållet och använda webbtjänsten. Produktionen av tillgängligt innehåll tar hänsyn till olika slags människor och säkerställer att information har getts för fler än ett sinne.

Tillgängligheten för webbinnehåll regleras i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Lagen gäller särskilt den offentliga sektorn. Det finns i allmänhet rikligt med information om innehållet i lagen och tillgänglighet på Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats Tillgänglighetskrav.