WCAG

Web Content Accessibility Guidelines, WCAG, det vill säga Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll är en samling riktlinjer för tillgängligheten av webbinnehåll. Det internationella konsortiet World Wide Web International Consortium, W3C, ansvarar för upprättandet och utvecklingen av WCAG-riktlinjerna. Syftet med riktlinjerna är att säkerställa att olika personer, inklusive personer med handikapp eller funktionsnedsättningar, självständigt kan använda webbtjänsterna.

WCAG-riktlinjernas första version offentliggjordes redan 1999. WCAG 2.0-versionen publicerades 2008 och lagstiftningen i många länder hänvisar till denna. I Finland och i EU-länder kräver man att tillgänglighetskraven följer WCAG 2.1-versionen som godkändes i juni 2018. I oktober 2023 publicerades W3C-riktlinjerna av version 2.2 (på engelska), enligt vilka befintliga nya krav kan följas om man vill uppgradera tillgängligheten till de senaste riktlinjerna.

WCAG-riktlinjernas struktur har flera nivåer

Den högsta nivån i WCAG-riktlinjerna omfattar fyra principer: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Under principerna finns 13 riktlinjer som ger ett mer exakt ramverk och allmänna mål. Exempel på en riktlinje: ”Riktlinje 2.1 Tillgängligt på tangentbordet: Implementera all funktionalitet så att den är tillgänglig på tangentbordet.”

Riktlinjerna är i form av kommandon och ganska korta. För att stödja det praktiska genomförandet behöver de framgångskriterier. Kriterierna är till stor del vägledande regler eller krav, till exempel: “Allt icke-textbaserat innehåll som presenteras för användaren är försett med en textmotsvarighet som uppfyller samma behov.”

Kriterierna kompletteras med avsnitten ”Förståelse”, ”Hur man uppfyller” och ”Tekniker”. De hjälper dig att förstå hur man uppfyller kriterierna i praktiken. Dessa vägledande och förklarande texter har inte översatts till finska.

WCAG-kriteriernas A-, AA- och AAA-nivåer

WCAG-kriterierna är indelade i tre nivåer: A-, AA- och AAA-nivå. En webbtjänst på AAA-nivå säkerställer tillgängligheten för en så stor grupp personer med ett handikapp och en funktionsnedsättning som möjligt. AAA-nivån har alltså de strängaste kraven.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ålägger offentliga aktörer att genomföra webbtjänster på ett sådant sätt att de uppfyller kriterierna på A- och AA-nivå i WCAG 2.1-standarden. En webbtjänst som uppfyller dessa kriterier måste nå en stor grupp användare, men den beaktar inte riktigt allt.

WCAG förbättrar framför allt den tekniska tillgängligheten

När man följer WCAG-riktlinjerna förbättras webbtjänstens tillgänglighet, särskilt ur teknisk synvinkel. Genom att följa riktlinjerna säkerställer man till exempel att skärmläsare som personer med synnedsättning använder eller annan hjälpteknik kan tolka innehållet på sidan korrekt och att användaren kan dra nytta av webbtjänstens olika funktioner.

WCAG-riktlinjerna på A- och AA-nivå tar inte riktigt ställning till webbinnehållens begriplighet, ej heller till webbtjänstens användbarhet. Dessa är viktiga faktorer för tillgängligheten som helhet. W3C har publicerat riktlinjer på engelska om kognitiv tillgänglighet, det vill säga hur man förbättrar begripligheten av webbinnehåll: Cognitive Accessibility Guidance (Vägledning för kognitiv tillgänglighet, bara på engelska).

WCAG kräver tolkning

En forskare gör upp komplexa diagram på en tavla. Tecknad bild.

I sin helhet är WCAG-riktlinjerna ganska svårtydda och kräver tolkning. Innehållet i riktlinjerna är lättast att förstå för konstruktörer och kodare som känner till tekniken.

Man kan testa om en webbplats uppfyller WCAG-kriterierna med hjälp av program, men en ordenlig tillgänglighetsgranskning förutsätter också en mänsklig granskning. Programmen kan till exempel avgöra om bilder har de nödvändiga textmotsvarigheterna, men de utvärderar inte textmotsvarighetens kvalitet eller om textmotsvarigheten beskriver det väsentliga om bilden.

WCAG gäller även filer

Som namnet antyder, reglerar WCAG webbinnehåll. Detta inkluderar inte bara det tekniska genomförandet av själva webbsidan, utan även texter, dokumentfiler, videor, bilder eller inspelningar som publiceras på webbsidan. Det är inte bara kodarnas eller utvecklarnas ansvar att följa WCAG-kriterierna, utan alla som skapar innehåll, texter eller filer borde känna till WCAG-kraven.

Var hittar jag mer information om WCAG?

Regionförvaltningsverket i Södra Finland (AVI) övervakar att tillgänglighetskraven uppfylls i Finland. AVI har publicerat användbara instruktionsvideor på sidan tillganglighetskrav.fi för att underlätta tolkningen av WCAG-kriterierna. Webbsidan presenterar också 49 kriterier som enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ska uppfyllas: WCAG 2.1 Kraven i lagen – Tillgänglighetstillsyn (tillganglighetskrav.fi)

Officiell finsk översättning av WCAG: Verkkosisällön saavutettavuusohjeet (WCAG) 2.1 (på svenska: Riktlinjer för tillgänglighet till webbinnehåll) (Obs! Det finns ingen officiell svensk översättning)