Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa

Piirros, jossa ihmishahmo seisoo kannettavan tietokoneen päällä katse näytön suuntaan. Läpinäkyvän näytön takana on maisema, jossa näkyy puita ja rakennuksia.

Sosiaalisen median käyttö viestinnässä on arkipäivää ja tärkeä osa viestinnän kokonaisuutta. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että tärkeät päivitykset ja tiedot löytyvät myös organisaation omilta verkkosivuilta, koska kaikki eivät seuraa sosiaalisen median kanavia.

Saavutettavuus pitää huomioida silloin, kun julkishallinto viestii sosiaalisessa mediassa. Saavutettavuusvaatimukset, jotka ovat laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, eivät siis ole kierrettävissä julkaisemalla sisältöjä sosiaalisen median kanavissa. Lain piirissä olevien toimijoiden on tuotettava sosiaaliseen mediaan niin saavutettavaa sisältöä kuin kyseisessä kanavassa on mahdollista.

Sosiaalisen median kanavissa on asetuksia ja toimintoja, jotka parantavat saavutettavuutta. Somekanavien päivittäjien on hyvä seurata sitä, miten käytetty kanava tukee ja kehittää saavutettavuutta ja ottaa uudet parannukset käyttöön. Ohjeita saavutettavuuden parantamiseksi löytyy kanavien omista ohjeista ja usein eri kanavilla on omat saavutettavuustiimit, jotka viestivät parannuksista. Ajantasaisimmat ohjeet ovat yleensä englanniksi ja löytyvät esimerkiksi hakemalla ”kanavan nimi + accessibility”.

Emojit ja aihetunnisteet somessa

Emojien eli verkossa käytettävien hymiö- ja kuvasymbolien käytössä kannattaa olla maltillinen, mutta niitä saa käyttää ja joissain kanavissa ja tietyille kohderyhmille ne ovatkin paikallaan. Eri ihmiset voivat tulkita myös emojien viestejä eri tavoin, joten joskus viesti voidaan niiden takia ymmärtää väärin.

Usea peräkkäin oleva emoji saattaa näyttää kivalta ja tuoda väriä some-päivitykseen, mutta keskellä tekstiä niiden ymmärtäminen voi olla hankalaa ruudunlukuohjelman käyttäjille. Eri ohjelmat voivat myös tulkita samoja emojeja hieman eri tavoin. Emojeja ei kannata käyttää luettelomerkkeinä, sillä etenkin ruudunlukuohjelman käyttäjille vaikutelma on helposti kummallinen, eikä käyttäjä välttämättä ymmärrä kyseessä olevan luettelo.

Sosiaalisessa mediassa käytetyissä aihetunnisteissa (hashtageissa) on hyvä käyttää isoja kirjaimia silloin, kun aihetunnisteessa on monta sanaa. Siis esimerkiksi #IsoAlkukirjain tai #HelpompiLukea. Näin tunnisteet ovat kaikille helpompia hahmottaa. Englanninkielisissä tunnisteissa isot kirjaimet myös auttavat siinä, että apuväline tunnistaa erilliset sanat ja osaa lukea sisällön oikein.

Anna kuville vaihtoehtoinen teksti

Niin Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä kuin mikroblogikanavissa kuten X:ssä (ent. Twitter), Threadsissa tai BlueSKyssä on helppoa lisätä kuvia sisältäviin julkaisuihin vaihtoehtoinen teksti, jonka näkövammaisten käyttäjien apuvälineet lukevat kuvan kohdalla. Vaihtoehtoinen teksti ei kaikissa kanavissa näy kuvajulkaisun yhteydessä näkeville käyttäjille, mutta jos kuva ei jostain syystä – esimerkiksi heikon verkkoyhteyden takia – lataudu, silloin kuvan tilalla näkyy vaihtoehtoinen teksti. Vinkkejä sopivien tekstien tekemiseen löytyy esimerkiksi tämän sivuston osiosta Kuvien vaihtoehtoiset tekstit.

Alla on tarkempia ohjeita eri somekanavista. Saat kunkin kanavan ohjeet esille painamalla otsikkolinkkiä.

Tätä sivua on päivitetty viimeksi 20.12.2023.

Ohjeita eri somekanavista

Facebook

Instagram

LinkedIn

Mikroblogialustat

Youtube